Første måned i Belgien med store oplevelser

Anders Nielsen
18. juli 2021 kl. 18:19

Første måned i Belgien med store oplevelser

Fredag den 18/6 lettede flyveren fra Billund med retning mod Bruxelles med en kort mellemlanding i Amsterdam, starten på et forhåbentligt succesfuldt udenlandseventyr. Med i flyveren var også klubbens nye målmandstræner Peder Hansen, som senest var målmandstræner i Horsens.

Afhentet i lufthavnen af klubben og indlogeret på hotel i Antwerpen, så var vi så småt i gang. Lørdag gik med rundvisning på stadion, samt præsentation af alle medlemmer af staben. Vi er over 25 personer omkring holdet ud over alle de administrative, så var der mange at holde styr på. Vi har eksempelvis 7 fysioterapeuter ansat til kun at varetage førsteholdet. Herudover fysiske trænere, mental træner, analytiker, fuldtidsansat dødboldstræner, for bare at nævne nogle af dem.

Mandag 21/6 stod på fysiske tests for alle spillerne, og tirsdag 22/6 stod vi for første gang på banen til det som det hele handler om nemlig fodbold. Vi er som sagt rigtig mange trænere omkring holdet, så det er med at holde tungen lige i munden i de få minutter man har drengene på banen. Det er noget man lige skal vænne sig til, når man har været vant til at køre en hel træning næsten selv. Så bliver der til gengæld tid til også at trække sig lidt tilbage og se spillernes egentlige niveau, som nogle gange er svært når man er på.

Ind imellem træningerne er der blevet nørdet fodbold, og det er mig som står for holdets offensive strategi, samtidig med at jeg har et ekstra ansvar overfor holdets offensive spillere. Der arbejdes med opspil, overload, løb i boksen og afslutningsstrategier, så det er lige noget for mig.

Ind imellem alle træningerne har jeg fundet et fantastisk sted at bo, med udsigt ud over floden Rupel. Byen hedder Niel og ligger ca. 25 km fra stadion. Jeg er blevet udstyret med en BMW X3 M, så jeg er godt kørende.

Uge 4 stod på træningslejr i Holland, en ryste sammen tur med træning og to træningskampe. Den første mod AEK Athen som blev tabt 0-2, samt en rigtig fin kamp mod Nordsjælland som endte 1-1.

I går lørdag spillede vi to kampe, først imod Sparta Rotterdam som blev tabt 0-1 på et selvmål i overtiden, og så kl. 17:00 en gallamatch imod Monaco på stadion. For første gang i over et år måtte der være tilskuere, 5000 af slagsen der skabte en fantastisk stemning. Vi glæder os til fulde huse igen. Kampen endte 0-0, vi var bedst i første halvleg, Monaco i anden, måske fordi de byttede hele holdet og vi gik efter fuld spilletid til alle i de to kampe. Spillet er opadgående, men vi mangler stadig en del.

Besøg af Gitte, Simone og Jonas i den seneste uge har været superhyggeligt. Vi har været rundt i landet og kigget på gamle minder, turen er gået igennem De Pinte, Gent, Brugge, Knokke mv.

Søndag er fridag og fra mandag starter forberedelserne til vores første turneringskamp, som spilles søndag 25/7 i Mechelen. Herefter kommer kampene i en lind strøm, og vores kampe om at komme i gruppespillet til Europa League er også lige om hjørnet, så der bliver fart på.

Til alle som ønsker at følge holdet og se vores vilde faciliteter, slå en tur forbi klubbens facebook side https://www.facebook.com/RoyalAntwerpFC. Klubben er også på Instagram og har naturligvis også en hjemmeside https://royalantwerpfc.be.

Til sidst vil jeg blot ønske alle OBIKére en fantastisk sæson, og jeg lover at være på lægterne, når turen går forbi Otterup i landsholdspauserne.

Jeg vænner tilbage med nyt når vi er kommet godt i gang med turneringen.

Vi ses.

Anders